Even nog los van ‘de waarheid’ (wat die ook moge wezen) werkt deze manier van kijken van ons docenten niet echt mee: als je het probleem buiten jezelf (of de school) legt kan je veel moeilijker deel uitmaken van de oplossing…
Ik kan me nog een leerling in mijn klas herinneren die al alle psychologen van de stad had afgelopen en ik me daardoor gevrijwaard voelde van inspanningen om het bij mij wél te laten lukken. Ik had wel mooie verhalen overigens in de docentenkamer, thuis en op feestjes. Leuk, maar nu schaam ik me ervoor…ik hoop dat het goed met haar gaat.
Dus we denken dat dat lastige gedrag door van alles komt maar niet door onszelf…keep dreaming!…uit een ander (Oostenrijks) onderzoek van Krumm & Weiss blijkt dat 1/3 van het lastige gedrag van leerlingen wordt uitgelokt door de docent: verkeerde humor, sarcasme, onterechte beoordelingen, oneerlijke behandeling, vooroordelen, je niet aan afspraken houden ed. We kennen dit gedrag van docenten wel, maar dan vooral bij anderen.
Ik wens ons veel spiegels het komende schooljaar. En denk dan meteen aan de volgende Oostenrijkse vraag (wellicht ook geldig in Nederland):Antwoord: ‘Gott weiß alles, der Lehrer weiß alles besser'
.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten