vrijdag 9 januari 2009

Morele ontwikkeling



Hoe zou jij reageren op deze leerling?


Vergelijk je reactie bij de stadia morele ontwikkeling?



Morele ontwikkeling
De eerste die zijn wetenschappelijk onderzoek focuste op het concept van moraliteit was Lawrence Kohlberg (1927-1987). Volgens zijn concept ontwikkelt het moreel redeneren zoals iedere andere cognitie: naarmate taalvaardigheid, geheugen en abstractievermogen zich ontwikkelen, ontwikkelt het niveau van moreel redeneren mee. Deze cognities worden niet vanuit de omgeving opgelegd, maar zijn het resultaat van actieve ‘opbouw’. Je kan als omgeving wel meewerken aan deze ombouw, door een jongere kennis te laten maken met ‘hoger redeneren’. Op die manier stelt Kohberg de ontwikkeling van moraliteit eigenlijk gelijk aan de ontwikkeling van andere cognities, zoals eerder al beschreven door de fameuze Jean Piaget.

De vraag is of een eenmaal bereikt resultaat (bepaald stadium) altijd blijft bestaan. Het blijkt dat mensen terug kunnen vallen. Structureel blijft het hogere niveau wel aanwezig. Als je maatschappelijk in een rol wordt geplaatst die niet meer vereist/gevraagd van besluitvorming op een hoger niveau, dan blijf je ‘steken’ op een bepaald niveau.

voor toepassing van deze morele ontwikkelingsstadia in het onderwijs: zie Equip

.

Geen opmerkingen: