Zo langzaam rolt het einde van de vakantie over het land. Bedenk dat je er het komend jaar heel erg toe doet voor de leerlingen in jouw klas(sen). En aan het begin van het jaar heb je het meeste invloed op hoe de rest gaat verlopen. Welke groep je ook neemt, ze doorlopen allemaal dezelfde fases: oriëntatie, normeren, presenteren, presteren en afsluiten. Wil je een groep met een positief klimaat dan is het zaak dat je met je klassen eerst de normeerfase doorloopt (omgang met elkaar) voordat de presenteerfase (met de bepaling van de rangorde) in alle hevigheid gaat losbarsten. Dat betekent in de eerste weken veel samenwerkingopdrachten in steeds wisselende groepen waarbij leerlingen elkaar leren kennen en waarin je als docent duidelijk aangeeft, voordoet en feedback geeft op hóe leerlingen samenwerken. Het gaat dus over zaken als ‘praten met’ ipv ‘praten over’, hoe kom je tot een goed besluit en op welke manieren kan je iemand vertellen dat hij/zij jouw grenzen overschrijdt.
Heel veel plezier!
1 opmerking:
Wat leuk dat ik mijn video hier terug zie. Als je liever leest: www.gedragsproblemenindeklas.nl
Een reactie posten