maandag 7 september 2009

Groepsfases

Je begint vrijwel elk jaar weer met nieuwe groepen leerlingen, als mentor en als docent. Groepsprocessen verlopen vrijwel altijd volgens een vast stramien. Bruce Tuckman beschreef de 5 stadia, daarna zijn ze door velen uitgeschreven voor de schoolse situatie. Je hebt als docent veel invloed op de klas zodat ze de verschillende fases goed doorlopen, en daardoor een grotere kans op een ‘goed werkbare klas’. Dit voorkomt in een later stadium veel problemen met de klas en individuele leerlingen. Neem een klas voor ogen:

  • In welke fase bevindt zich deze klas?
  • Wat is de kracht/kwaliteit van de groep? Welke problemen signaleer je?
  • Wat betekent dat voor jouw begeleiding?

Bevraag collega’s welke activiteiten zij doen binnen een bepaalde groepsfase die de klas helpt om beter te functioneren?

.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Fase 2 en 3 zijn omgekeerd. Eerst komt storming en dan komt norming.

Anoniem zei

Beter laat dan nooit.... Maar de fasen zijn omgedraaid omdat je als begeleider van het proces het proces beinvloed. Hierdoor leg je eerst de nadruk op norming en komt daarna storming. Doe je niets aan het proces dan komt eerst storming en vervolgens norming. De truc is dus om dit voor te zijn en te begeleiden.