Thomas Gordon ontwikkelde een methode om effectiever met kinderen te communiceren en zo conflicten te voorkomen en/of op te lossen. Eén onderdeel van zijn methode geeft inzicht hoe naar een probleem te kijken en hoe te handelen. Eigenlijk is het heel eenvoudig. Als er zich een probleem voordoet, bedenk je je als eerste wie er een probleem heeft. Er zijn maar 2 mogelijkheden in de klas: óf de leerling heeft een probleem óf jij hebt een probleem.
Hier enkele voorbeelden: wie heeft er hier een probleem???
- Twee leerlingen uit jouw klas hebben ruzie.
- Een leerling heeft bij de helft van de lessen zijn boeken niet bij zich.
- Je hebt een leerling waar je vreselijk veel moeite mee hebt, je bent blij als hij er een dagje niet is.
- Een leerling wil naar huis tijdens een proefwerk, zij zegt zich niet lekker te voelen.
- Je irriteert je aan een ouder die steeds maar achter z’n zoon blijft staan, terwijl die jongen steeds over grenzen gaat bij jou en je collega’s.
- Een mentorleerling van jou heeft een groot probleem met een collega van jou, hij dreigt daardoor van school te worden gestuurd.
- Een ouder van een leerling vindt dat jij te weinig begeleiding biedt.
Als je weet wie er een probleem heeft weet je ook wat je als docent te doen staat.
In het boek “Bewust omgaan met kinderen” staan vele voorbeelden van interventies die hierboven beschreven staan.
.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten